
„Během letu na norské ostrovy Špicberky se mi ucpaly ušní dutiny, po příletu jsem kompletně ohluchla. Musela jsem vyhledat lékařskou pomoc. Za běžnou prohlídku uší, včetně receptu na antibiotika a nosní sprej, jsem zaplatila asi 500 norských korun. To je více než třináct set českých korun. Léky jsem si samozřejmě zaplatila zvlášť. Celý zákrok trval jen zhruba dvě minuty. Ještěže netrval minut třeba dvacet,“ říká dnes už s úsměvem cestovatelka Marie.
Pojišťovny ročně vyřídí více než 73 tisíc pojistných událostí z cestovních pojištění, převažují ty z léčebných výloh.
Zdravotní výlohy v zahraničí se často vyšplhají do astronomických výšek.
Když jde o banální návštěvu zubní ordinace, ještě to zkousnete, ale při cenách převozu těla do České republiky se vám podlomí kolena.
Není se tedy čemu divit, že cestovky již v rámci svých služeb často nabízejí i sjednání cestovního pojištění za klienta, čímž se tak vlastně snaží eliminovat nejen případná rizika cestovatele, ale i ta svá.
Ta s kosou číhá i na dovolené
Komáři, pády, zlomeniny či úpaly. To jsou nejčastější zdravotní potíže Čechů. Dovolená se ale může nečekaně stát fatální. Cestovní kanceláře ve spolupráci s pojišťovnami tak každou sezónu musí řešit i úrazy s následkem smrti.
Okamžitá psychologická pomoc pozůstalým a spolucestujícím zemřelého je tou nejrychlejší částí. Je totiž třeba zajistit repatriaci zemřelého, veškeré potřebné dokumenty, transport. A v každé zemi se postup liší podle místních zvyklostí a předpisů, které je třeba vždy dodržovat. Administrativní část je obvykle nejobtížnější a časově velmi náročná a trvá obvykle v závislosti na destinaci a příčině úmrtí v rozmezí 2–10 pracovních dní.
Asistenční služby včetně proškolených delegátů CK se snaží celou věc ulehčit a rodinám poskytnout maximální oporu. O zesnulého se na místě okamžitě postará místní pohřební služba, která funguje na základě místního práva a zvyklostí. S pohřební společností se posléze spojí pojišťovna, která ověří dodržení českých hygienických standardů.
Nebožtík je doma za šest týdnů
„Za rok se u nás před dovolenou pojistí zhruba 540 tisíc osob. Případy úmrtí naštěstí nejsou příliš časté. Během sezony řešíme obvykle do deseti. Nejčastější příčinou bývá infarkt, utopení a nehoda související s přeceněním vlastních sil,“ uvádí pro portál Finanční a ekonomické informace (FAEI.cz) Petr Milata, tiskový mluvčí ČSOB Pojišťovny.
A že převést tělo zesnulého není jednoduchou záležitostí, dokládá i tiskový mluvčí Milan Káňa z Kooperativy: „Repatriace zesnulých klientů ze střední a jižní Afriky, ve kterých je mezinárodními organizacemi potvrzen výskyt smrtelně nakažlivých chorob, je velice obtížná, drahá a její zajištění může trvat v rozmezí 3–6 týdnů. Žádná letecká společnost totiž nevezme na palubu rakev s pozůstatky, u kterých není s jistotou vyloučen přenos takových chorob. Často v těchto případech spolupracujeme s diplomatickou službou ČR, v několika případech jsme úzce spolupracovali s místním ministerstvem zahraničních věcí daného státu a jednou dokonce přímo s ministrem.“
Někdy tak stačí po příletu vyplnit krátký formulář a doložit doklad o zaplacení a do čtrnácti dnů máte částku od pojišťovny proplacenou. Jindy pomůže cestovní pojištění ušetřit mnohatisícové náklady. Náklady na repatriaci totiž v rámci Evropy začínají na 50 tisících, 150 tisíc zaplatíte, když ostatky cestují letecky. Pokud dojde k úmrtí třeba v Asii, výdaje se mohou vyšplhat i na statisíce korun. A pokud nemáte pojištění vůbec, veškeré náklady jdou za vámi.